Poloska/légy témájú nyílt pályázat
2017-04-17
Informatika verseny siker
2017-04-18

Digitális témahét

Fake, hoax, konteó és társaik

 

Rangos kutatóintézetek vizsgálatai igazolják, hogy a mai fiatalok az idősebb nemzedékhez képest akár tízszeres  biztonsággal igazodnak el a közösségi média világában, tudatosabban kezelik az ott megjelent információkat.

Kár, hogy ez nem igaz. Sam Wineburg, a Stanford Egyetem kutatója az interneten is elérhető tanulmányában azt állítja, hogy kutatásaik szerint a középiskolások többsége bedől a kamuhíreknek. [1]

Fake, hoax, konteó, álhír, mém, manipulált fotó, áldokumentumfilm, dezinformáció, chemtrail, natív hirdetés, kamu, lánclevelek, meghamisítás, áltudomány, scam artis/con artist….

Mit tehetünk ellenük?

Ismerkedjünk meg velük, ismerjük fel, gyűjtsük csokorba őket, játszadozzunk kicsit el velük, leplezzük le, nevessük ki, aztán kerüljük el őket!

Erről szólt a Digitális Témahéten a 10.F osztály 25 órás intenzív foglalkozássorozata, sok jókedvvel és még több komoly munkával április 3. és 7. között. Mert bár aligha nevezhetnénk meg olyan tantárgyat, amelynek ne lenne köze a médiatudatosság fejlesztéséhez, ez többnyire esetlegesen, kiragadott módon történik, ezért úgy gondoltuk, nagyobb hatású egy erre koncentráló, mélyreható témahét megrendezése. Ezért alászálltunk az álinformációk legmélyebb bugyraiba, hogy ellenük felvértezve kerüljünk ki onnan.

Az első („érzékenyítő“) nap egy részében sok játékkal, teszttel, online és mobilos alkalmazásokkal mérte fel minden csoport, mennyire „dől be“ az álhíreknek. Ügyesen és eredményesen modelleztük, hogyan terjed a pletyka, és annyiféle módon kutattuk a minőségi és bulvár, hír és álhír közötti különbségeket, hogy végül a saját kérdéseinkben is kételkedni kezdtünk. Kitértünk az áldokumentumfilmekre, és lazításképpen megoldottunk néhány kreatív feladatot.

A második („szakértői“) nap a gyűjtőmunkával telt. A csoportok a választott témáik alapján kutattak a következők után:

  • Álhírek
  • Konteók
  • Tudomány és áltudomány
  • Film és valóság
  • Reklámok, hirdetések
  • Védekezés az álhírekkel szemben

A harmadik és negyedik (alkotó) napon szintén csoportokban dolgozott az osztály az általuk választott produktumokon. Mondhatni, jelentős fakegyárrá alakultunk.

  •  3 csoport áldokumentunfilmet készített,
  •  1 csoport újságot szerkesztett saját megírt álhíreikből,
  •  1 csoport web2-es megoldásokkal gyártotta a mémeket, klónozott és meghamisított weboldalakat, kvízeket, manipulált fotókat, kamu idézeteket és Face(Fake)book oldalalakat,
  •  1 csoport weboldalt készített a gyűjtőmunkákból és a csoportok produktumaiból.

Mindeközben alaposan kitanultuk a dezinformációs technikákat és eszközöket, hogy manipuláció legyen a talpán, amelyik velünk akar kikezdeni.

A harmadik napon láttuk vendégül Vincze Miklós fiatal újságírót is, aki ekkor már nem egy teljesen kezdő osztálynak tartott bemutatókkal és beszélgetéssel egybekötött előadást az újságíró munkáról, egy online híroldal szerkesztőségi tevékenységéről, munkafolyamatokról, az újságírói etikáról, veszélyekről és örömökről.

Az utolsó nap a publikálásról, az értékelésről és a bemutatásról szólt. Elkötöttük a szálakat, feltöltöttük a produktumokat, a csoportok felkészültek egy prezentációval megvalósított beszámolóra, véleményezték a témahetet, saját munkájukat, és legvégül bemutatták az iskola érdeklődő tanulói előtt, mit végeztek.

A munkánk szervezése a következőképpen zajlott:

A projekt megkezdése előtt az osztályfőnök tájékoztatta a tanulókat és a szülőket, akiktől egyben beleegyező nyilatkozatot is kért a diákokról készült fénykép-, hang- vagy videofelvétel közzétételéhez.

Az első napot teljes osztállyal indítottuk, tanári tájékoztatóval, illetve csoportokban végzett feladatokkal, majd két teremben 3-3 csoport folytatta a programot – ez a két terem lett a főhadiszállásunk.

Már a nap elején megosztottuk a tanulókkal (QR kóddal) azt az üzenőfalat, ahol mindvégig követhették (ők is, illetve különböző iskolai platformokon történt megosztás révén mások is) a tevékenységeket, a szükséges felületeket, alkalmazásokat, ötleteket.

Részletesebben: https://padlet.com/budaimonitor/5o1hiiy4s3ud

A második naptól kezdve minden napot negyedórás production meetinggel kezdtünk és zártunk.

A csoportok mindvégig együtt dolgoztak, és gyakran kényszerültek egymással is a kollaborációra, hiszen a projekt végső produktuma az egész osztály és benne minden egyes diák részvételét feltételezte. A személyes kommunikáció mellett remekül megtanulták használni a Google Drive-ot és a megosztott dokumentumok közös szerkesztését. Maguk tervezték meg és osztották fel egymás között a részfeladatokat, lett légyen szó akár gyűjtőmunkáról, akár konstruktív megoldásokról.

Produktumok:

  •  Az egyéni gyűjtőmunkák alapján készült csoportos összeállítások
  •  Kreatív írás – az egyéni munkákból újság
  •  web2-es, interaktív és képes megoldások
  •  videóklipek a csoport és az osztály munkájáról
  •  prezentációk csoportonként
  •  három áldokumentumfilm a megelőző tervekkel (szinopszis, forgatókönyv, narráció)
  •  fotók
  •  weboldal, amely tartalmazza a gyűjtőmunkák feldolgozását, a produktumokból történt válogatást

Eredmények:

  •  Fejlődött a tanulók médiatudatos magatartása.
  •  Megismertek és megtanultak használni több olyan internetes alkalmazást, amelyek egyéb feladataikhoz is hasznosak lehetnek.
  •  Jártasságot szereztek a kollaboratív tanulásban. A tanulók példamutatóan működtek együtt a különböző nézőpontok egyeztetésében, a folyamatszervezésben.

 

Büszkék vagyunk az osztály teljesítményére.

A tevékenységek részletes terve az alábbi linkre kattintva tekinthető meg:

https://drive.google.com/file/d/0B56hUsT8Sn2MTVBCZ2pnMWlqaDg/view

A diákok által készített összesítő weboldal:
https://hoaxinfo.wordpress.com/

Fotók: https://hoaxinfo.wordpress.com/2017/04/17/fotok/

Videoklipek és prezentációk: https://hoaxinfo.wordpress.com/2017/04/17/projektzaro-prezentaciok/

Kaszás Erzsébet és Kriston Attila